Walizka czy hulajnoga? Czyli jak taryfikować?

Z jednej strony codzienność pracowników agencji celnej, z drugiej wyzwania, z którymi ta praca nie może być porównywana do jakiejkolwiek innej. Czyli w tym artykule uchylamy nieco tajników pojęcia, jakim jest taryfikacja celna.

W ramach współpracy Polski z pozostałymi państwami Unii Europejskiej istnieje wyjątkowa komórka, która określana jest jako unia celna. Jednolite taryfy celne ustalane są przez dedykowany organ – Dyrekcję Generalną Podatków i Unii Celnej w systemie TARIC. W Polsce stawki celne można sprawdzić w systemie ISZTAR, który integruje z pomocą systemu TARIC wszystkie bazy. Całe działanie ma prowadzić do istnienia podstawowego usystematyzowanego wykazu towarów oznaczonych kodami z przypisanymi do nich stawkami zależnymi. To podstawowe techniczne narzędzie, służące państwu do ustalania wysokości opłat celnych. Do tego dochodzi jeszcze kwestia problematycznego zagadnienia jaki bądź co bądź jest taryfikacja celna.

Wymiana międzynarodowa opiera się w głównej mierze o doświadczenie naszych pracowników. W przypadku Agencji DTA to ponad 25 lat. Wciąż jednak trafiamy na wyzwania dyktowane przez produkty, które podlegają cleniu, ale dopiero trafiają na rynek. W ostatnim czasie nasi pracownicy musieli prawidłowo sklasyfikować walizkę z „hulajnogą”, który prócz standardowej, znanej każdemu walizki miał dodatkową konstrukcję w postaci aluminiowej kolumny o wysokości niespełna 100 cm, do której przymocowana była platforma z tworzywa sztucznego z kółkami na końcu każdej osi.

Zasadniczo główną funkcją złożonego towaru jest przewożenie towarów w walizce. Jej główna funkcjonalność opiera się o doskonale znany od wielu lat mechanizm pozwalający na napędzanie produktu w tradycyjny sposób. Niemniej ma też możliwość napędzania go poprzez stanie na platformie w sposób znany z hulajnóg.

– To codzienność naszej pracy, w której coraz częściej spotykamy się z wielofunkcyjnymi towarami. Zresztą, niech najlepszym przykładem będzie tu telefon, który dziś nie pełni już wyłącznie swojej pierwotnej funkcji, ale ma w sobie wbudowane tak proste narzędzia jak kalkulator czy aparat, nie wspominając u funkcjonalności dostępu do internetu, a nawet tak rozbudowanych funkcjonalnościach jak rzutniki – mówi Marek Gotowicki, wiceprezes zarządu DTA. – I w takich wypadkach, podobnie jak w wymienionym przykładzie hulajnogi z walizką, mimo wszystko musimy określić jego zasadniczą funkcjonalność. Nie zawsze jest to bardzo proste.

Dlatego też kluczowym zadaniem było nadanie podrzędności i nadrzędności poszczególnych funkcjonalności. Charakteru naturalnego – nadrzędnego – nadaje zatem produktowi główna funkcjonalność, czyli walizka. Wykluczono zatem klasyfikację do pozycji 8716 jako pozostałe pojazdy lub do pozycji 9506 jako hulajnoga. I tym samym nadano mu klasyfikację walizki z zewnętrzną powierzchnią z uformowanego tworzywa sztucznego.