Komisja Europejska zaproponowała zawieszenie na rok ceł importowych na cały ukraiński eksport do Unii Europejskiej. Ten krok ma pomóc złagodzić trudną sytuację ukraińskich producentów w obliczu inwazji militarnej Rosji. Ale potrzebna jest jeszcze zgoda państw członkowskich i Parlamentu Europejskiego.
Propozycja, będąca bezprecedensowym gestem poparcia dla kraju będącego w stanie wojny, oznaczałaby również zawieszenie na rok wszystkich unijnych środków antydumpingowych i ochronnych stosowanych wobec ukraińskiego eksportu stali.
31 marca 2022 r. w siedzibie Międzynarodowej Wyższej Szkoły Logistyki i Transportu we Wrocławiu odbył się Finał XI edycji Olimpiady Logistycznej. Olimpiada skierowana była do uczniów szkół ponadpodstawowych zainteresowanych branżą TSL. Uczniowie, którzy zakwalifikowali się do finału walczyli o atrakcyjne nagrody.
W tegorocznej edycji Olimpiady Logistycznej zadanie finałowe zostało przygotowane przez specjalistów z branży TSL. Na tym etapie finaliści musieli rozwiązać i uzasadnić przedstawiony problem logistyczny. Zadanie finałowe było skonstruowane w taki sposób, aby każdy z uczestników, w oparciu o własną wiedzę, mógł sobie z nim bez trudu poradzić. Rekordowa frekwencja w tym roku sprawiła, że konkurencja była duża, ale zwycięzca mógł być tylko jeden. Został nim Adam Wojciechowski z Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa w Janowie Lubelskim. Oprócz możliwości studiowania na MWSLIT otrzymał liczne nagrody, w tym ekskluzywne gadżety firmowe DTA oraz możliwość odbycia stażu w naszej firmie.
Cieszymy się, że jako Grupa DTA mogliśmy wesprzeć tegoroczną edycję Olimpiady Logistycznej. W imieniu DTA oraz MWSLIT we Wrocławiu dziękujemy wszystkim uczniom z całej Polski, którzy wzięli udział w tegorocznej edycji Olimpiady Logistycznej. Serdecznie gratulujemy laureatom oraz ich opiekunom. Zapraszamy do spróbowania swoich sił już za rok w kolejnej edycji olimpiady!
Państwowa Służba Ukrainy ds. Bezpieczeństwa Żywności i Ochrony Konsumentów w dniu 14 kwietnia br. poinformowała o wydłużeniu do 15 października 2022 r. okresu przejściowego, podczas którego może być stosowany dotychczasowy wzór międzynarodowego świadectwa dla drobiowego mięsa mielonego i/lub mięsa oddzielonego mechanicznie (MOM) importowanego z Polski na Ukrainę.
Obecnie – w trybie pilnym – procedowana jest zmiana 1), zgodnie z którą systemem SENT zostanie objęty przewóz towarów z pozycji: CN 2701 – węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla,
CN 2704 – koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy. Zgłoszeniu będą podlegały przesyłki tego towaru o masie powyżej 500 kg.
Z obowiązku zgłaszania zwolnione będą przewozy towarów: których przewóz jest realizowany na podstawie art. 5 ustawy SENT2) – (przewozy rozpoczynające się na terytorium kraju); objętych procedurą celną tranzytu, składowania, odprawy czasowej, przetwarzania, wywozu albo powrotnym wywozem; w opakowaniach jednostkowych, których masa brutto nie przekracza 25 kg.
Powyższe zmiany nie będą miały wpływu na formularze do wysyłania, uzupełniania i aktualizacji zgłoszeń przewozu SENT, ani schematy komunikatów do niewizualnej obsługi zgłoszeń SENT – obsługa zgłoszeń nie zmieni się.
Jedyne zmiany zostaną wprowadzone w słowniku PDR1300, poprzez rozszerzenie opisu towaru CN 2701 oraz CN 2704.
Departament Ceł Ministerstwa Finansów przypomina, że począwszy od zgłoszeń INTRASTAT za styczeń 2022 roku w wywozie obowiązkowo należy podawać informacje o kraju pochodzenia towarów. Do końca 2021 roku dana ta była wymagana wyłącznie w zgłoszeniach INTRASTAT w przywozie.
W zgłoszeniach INTRASTAT w wywozie w polu 22 należy podawać informacje o numerze identyfikacji podatkowej (NIP) kontrahenta zagranicznego.
Indywidualny numer identyfikacyjny VAT zawiera prefiks zgodny z kodem ISO – 3166 alpha 2 umożliwiający identyfikację państwa członkowskiego, które go nadało. Grecja może jednakże stosować prefiks „EL”. W przypadku Irlandii Północnej stosuje się prefiks „XI”.
Do celów przetwarzania w systemie informatycznym numer NIP należy zapisywać w jednym ciągu (bez kropek, spacji, myślników, ukośników etc.).
Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że w „Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2” wprowadzony został kod z następującym opisem:
„PHU01 – pomoc humanitarna dla określonego kraju, regionu, grupy etnicznej np. w związku z konfliktami wojennymi, społecznymi, politycznymi, itp.
Kod należy podawać jako informację dodatkową na pozycji towarowej w zgłoszeniach przywozowych, wywozowych i tranzytowych. W zgłoszeniu celnym w polu opisowym dla tego kodu należy każdorazowo podać nazwę kraju, regionu albo grupy etnicznej, dla której kierowana jest pomoc.
Przykłady: Wywóz i tranzyt PHU01 – Ukraina PHU01 – Kurdowie w … (wskazać odpowiedni kraj), Import PHU01 – Ukraińcy w Polsce”. Zmiana wchodzi w życie z dniem 12 kwietnia 2022 r.
Podeszliśmy do działań marketingowych odpowiedzialnie!
Wraz z @GeneLAS oraz Posadzimy.pl zadbaliśmy wspólnie o środowisko. Nasza współpraca zaowocowała nie tylko pięknymi kalendarzami, ale i wspólnym zasadzeniem ponad 2000 drzew!
Takie działania przynoszą bardzo duże korzyści dla nas wszystkich Jakie dokładnie?
117 218 kg zaoszczędzonego papieru
Tlen dla 1354 osób rocznie
12 126 kg pochłoniętego Co2 rocznie
2 243 m2 powierzchni lasu, która nie została wycięta.
Sprawująca obecnie prezydencję w Radzie UE Francja wraz z Komisją Europejską organizują w dniu 4 kwietnia br. „Market Access Day” w formie on-line.
Wydarzenie poświęcone będzie promocji umów handlowych Unii Europejskiej oraz ich realizacji. Spotkanie umożliwi m.in. przedstawienie i omówienie umów handlowych UE z Wielką Brytanią, Koreą, Japonią i Wietnamem. Spotkanie będzie prowadzone w j. francuskim i angielskim.
Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że na stronie www.podatki.gov.pl w zakładce CŁO -> Informacje dla przedsiębiorców -> Procedury celne -> Procedura uszlachetniania biernego został opublikowany zaktualizowany materiał informacyjny na temat uszlachetniania biernego
Ta wersja materiału została oznaczona jako „marzec 2022” i zastąpiła wersję „lipiec 2019”.
Wprowadzone zmiany mają charakter redakcyjny. Ponadto zmieniony został fragment dotyczący pozwolenia na zgłoszeniu celnym oraz fragment odnoszący się do stosowania arkuszy INF.
Treść załącznika nr 1 do tego materiału w zakresie warunków ekonomicznych nie uległa zmianie.
Departament Ceł Ministerstwa Finansów uprzejmie informuje, że w Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2 w wersji 2.3 z dnia 5 marca 2021 r. wprowadza się następujące zmiany:
W pkt 2.1.2 POLE 2 – Nadawca / Eksporter w części dotyczącej Komunikatu przekazywanego do systemu AES/ECS2 zaktualizowano wpis w zakresie lokalizacji (str. 22):
„Następujące dane podaje się w odpowiednich atrybutach, w sposób wskazany w specyfikacji SXML, opublikowanej na stronie PUESC w zakładce Usługi sieciowe–> System AES:”.
W pkt 4.2.20.1 Unijne kody informacji dodatkowych (str. 184-186) dodany zostaje kod z następującym opisem:
„98200 – kod należy zastosować, jeżeli środki dowodowe, o których mowa w art. 199 ust. 1 RW zostały wykorzystane do potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów, których opakowanie nie posiada unijnego statusu celnego towarów”.
W pkt 4.2.20.2 Krajowe kody informacji dodatkowych (str. 186-201) wprowadzony został kod z następującym opisem:
„3PL28 – kod informacji dodatkowej podawany przez eksportera lub zgłaszającego w polu 44 wywozowego zgłoszenia celnego w przypadku złożenia zgłoszenia przez przedstawiciela pośredniego lub bezpośredniego, gdy ten sam numer identyfikacji podatkowej (TIN) został przydzielony wielu podmiotom posługującymi się różnymi numerami EORI, co ma miejsce np. w przypadku wielu firm w ramach jednej grupy kapitałowej, gdy eksporter jest zarejestrowany na potrzeby VAT w UE i jego numer identyfikacji podatkowej został przypisany do kilku podmiotów tzn. kilku nr EORI (np. w ramach jednej grupy kapitałowej)”.
W pkt 4.2.21.5 Piąta kolumna: Metoda płatności (str. 228) wykreśleniu ulega druga część zdania w uwadze do opisu kodu metody płatności:
było:
„G: Płatność z przesuniętym terminem – system podatku VAT (art. 211 dyrektywy 2006/112/WE)
Uwaga! Metodę płatności „G” należy podać w przypadku rozliczania podatku VAT z tytułu importu w deklaracji podatkowej, zgodnie z art. 33a ustawy o podatku od towarów i usług, dla zgłoszeń celnych związanych z pozwoleniem na stosowanie zgłoszenia uproszczonego lub wpisu do rejestru zgłaszającego lub w przypadku gdy podatnik jest AEO.”.
jest:
„G: Płatność z przesuniętym terminem – system podatku VAT (art. 211 dyrektywy 2006/112/WE)
Uwaga! Metodę płatności „G” należy podać w przypadku rozliczania podatku VAT z tytułu importu w deklaracji podatkowej, zgodnie z art. 33a ustawy o podatku od towarów i usług.”.
W pkt 6.8 Obrót pocztowy (str. 252) w pkt 7 Słowniki towarowe zaktualizowane zostały miejsca publikacji przedmiotowych słowników i ich nazewnictwo. Tekst otrzymuje następujące brzmienie:
„Podany w zgłoszeniach kod towarowy CN jest sprawdzany w podanych niżej słownikach opublikowanych na PUESC w zakładce Strefa Klienta KAS -> Słowniki – przeglądanie i pobieranie, zgodnie z założeniami określonymi w dokumencie „Zasady działania Nowego Kalkulatora w ISZTAR4 dla H6 i H7”, zwany „Kalkulatorem eCommerce”:
„Kody CN towarów dla zgłoszeń H6”, zwany „Słownikiem Pozytywnym H6” (Słownik 607) – zawiera kody towarowe, które mogą być stosowane w zgłoszeniach H6, czyli dla których nie stosuje się zakazów i ograniczeń. Słownik ten nie zawiera również leków i wyrobów akcyzowych. Do kodów towarowych przyporządkowane są stawki celne i stawki podatku VAT;
„Kody towarów niedozwolonych w zgłoszeniach H6 i H7”, zwany „Słownikiem Negatywnym” (Słownik 611) – zawiera kody towarowe, których nie można zgłaszać w zgłoszeniach np. narkotyki, towary z ograniczeniami i/lub zakazami i inne.”.
Słowniki te nie będą publikowane na PUESC w formie Excel w zakładce Usługi sieciowe –> System AIS -> Materiały informacyjne AIS -> AIS/e-COMMERCE.
W pkt 6.29 Zasady wypełniania zgłoszeń celnych do dopuszczenia do obrotu w odniesieniu do przesyłki, która jest objęta zwolnieniem z należności celnych przywozowych zgodnie z art. 23 ust. 1 lub art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1186/2009, składanych do systemu AIS/e-COMMERCE w pkt 11 Słowniki towarowe (str. 329) zaktualizowane zostały miejsca publikacji przedmiotowych słowników i ich nazewnictwo. Tekst przybrał następujące brzmienie:
„Podany w zgłoszeniach kod towarowy HS (n6) jest sprawdzany w podanych niżej słownikach opublikowanych na PUESC w zakładce Strefa Klienta KAS -> Słowniki – przeglądanie i pobieranie, zgodnie z założeniami określonymi w dokumencie „Zasady działania Nowego Kalkulatora w ISZTAR4 dla H6 i H7”, zwany Kalkulatorem eCommerce:
„Kody HS towarów dla zgłoszeń H7”, zwany „Słownikiem Pozytywnym H7” (Słownik 609) – zawiera kody towarowe, które mogą być stosowane w zgłoszeniach H7, czyli dla których nie stosuje się zakazów i ograniczeń. Słownik ten nie zawiera również leków i wyrobów akcyzowych. Do kodów towarowych przyporządkowane są stawki podatku VAT;
„Kody towarów niedozwolonych w zgłoszeniach H6 i H7”, zwany „Słownikiem Negatywnym” (Słownik 611) – zawiera kody towarowe, których nie można zgłaszać w zgłoszeniach H7 np. narkotyki, towary z ograniczeniami i/lub zakazami i inne;
„Kody HS towarów akcyzowych o wartości do 45 EUR dla zgłoszeń H7” (Słownik 610) – zawiera kody towarowe, dla których określono podatek akcyzowy, ale są zwolnione z należności przywozowych w ramach określonych norm ilościowych.”.
Słowniki te nie będą publikowane na PUESC w formie Excel w zakładce Usługi sieciowe –> System AIS -> Materiały informacyjne AIS -> AIS/e-COMMERCE.
W pkt 6.29 Zasady wypełniania zgłoszeń celnych do dopuszczenia do obrotu w odniesieniu do przesyłki, która jest objęta zwolnieniem z należności celnych przywozowych zgodnie z art. 23 ust. 1 lub art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1186/2009, składanych do systemu AIS/e-COMMERCE w części ogólnej dotyczącej zasad, pkt 9 Metody płatności został zaktualizowany w następujący sposób:
„W komunikatach ZC215H7 nie mają zastosowania następujące kody metod płatności: M, F, Z i L, ponieważ nie występują one w przepisach unijnych mających zastosowanie do danych H7. Zamiast kodów M i F zastosowanie mają nowe kody metod płatności:
„R – zabezpieczenie, włącznie z depozytem gotówkowym” – metoda płatności oznaczona dotychczasowo w niniejszej Instrukcji kodem „M”,
„E – płatność odroczona lub z przesuniętym terminem” – metoda płatności oznaczona dotychczasowo w niniejszej Instrukcji kodem „F”, z tą różnicą, że metoda płatności „E” w odróżnieniu od „F” jest dedykowana dla cła i podatku VAT.”.