Składy celne

Składy celne jako rozwiązanie dla branży motoryzacyjnej – sekret sprawnej logistyki

Jeśli działasz w motoryzacji, doskonale wiesz, że w tej branży liczy się czas, płynność dostaw i optymalizacja kosztów. Każde opóźnienie w dostarczeniu komponentów może sparaliżować całą linię produkcyjną, a niepotrzebnie zamrożony kapitał w cłach i podatkach potrafi mocno uderzyć w budżet firmy. Właśnie dlatego coraz więcej importerów odkrywa składy celne jako rozwiązanie dla branży motoryzacyjnej. To nie tylko magazyn, ale strategiczne narzędzie, które może stać się Twoim sprzymierzeńcem w walce o konkurencyjność – zarówno jeśli sprowadzasz części, jak i gotowe samochody czy motocykle, przeznaczone do sprzedaży klientom.

Czym właściwie są składy celne?

Skład celny to magazyn, w którym możesz przechowywać towary spoza Unii Europejskiej bez konieczności natychmiastowego opłacania należności celnych i podatkowych. Dopiero wtedy, gdy komponent rzeczywiście trafi do produkcji lub sprzedaży, płacisz wymagane cło i VAT. Dzięki temu unikasz blokowania kapitału na częściach, których nie użyjesz od razu.

Wyobraź sobie fabrykę, która importuje skrzynie biegów z Japonii, elektronikę z Korei i fotele z Turcji. Normalnie każda dostawa wiązałaby się z odprawą całego ładunku i natychmiastowym zapłaceniem należności. A w praktyce może się okazać, że połowa części będzie Ci potrzebna dopiero za kilka miesięcy.

Składy celne jako rozwiązanie dla branży motoryzacyjnej pozwalają Ci przechować te towary i rozliczyć je dopiero w momencie faktycznego użycia. Podobnie możesz działać z gotowymi samochodami – np. jeśli importujesz je z USA i chcesz wprowadzać stopniowo na rynek, korzystasz ze składu, zamiast od razu płacić cło za całą flotę.

A więcej na temat składów celnych przeczytasz w artykule o podobnym tytule “Składy celne – wszystko co musisz wiedzieć”.

Dlaczego składy celne są idealne dla motoryzacji?

Branża motoryzacyjna charakteryzuje się ogromną różnorodnością komponentów, skomplikowanymi łańcuchami dostaw i zmiennym zapotrzebowaniem. Skład celny to sposób na zapanowanie nad tym chaosem. A co dokładnie zyskujesz decydując się na to rozwiązanie?

Oszczędności na cłach i podatkach – nie płacisz za części, które jeszcze leżą w magazynie. Możesz zaoszczędzić setki tysięcy złotych rocznie, jeśli importujesz na dużą skalę. To samo dotyczy gotowych produktów – jeśli sprzedajesz np. wycieraczki, opony – możesz ten towar wprowadzać na rynek partiami.

Elastyczne odprawy – potrzebujesz dziś tylko 100 turbosprężarek z całego kontenera? Robisz odprawę tylko na tę partię, a reszta dalej czeka w składzie. Identycznie możesz działać z gotowymi pojazdami – zamiast odprawiać cały kontener aut, możesz wypuszczać je partiami w zależności od sprzedaży.

Bezpieczne przechowywanie – towary w składzie celnym są objęte szczególnym nadzorem, co minimalizuje ryzyko nadużyć czy kradzieży. To ważne nie tylko dla części, ale także dla samochodów przeznaczonych do dalszej odsprzedaży.

Lepsze planowanie produkcji i sprzedaży – masz części pod ręką, ale nie generujesz kosztów, dopóki naprawdę ich nie użyjesz. W przypadku gotowych produktów możesz dopasować moment wprowadzenia ich do obrotu do sytuacji rynkowej, np. wypuszczać nowe modele w okresie zwiększonego popytu.

Oszczędność pieniędzy i czasu – nie musisz inwestować w budowę i utrzymanie własnych magazynów, szkolić ludzi ani wdrażać skomplikowanych systemów zarządzania zapasami. Dzięki składowi celnemu korzystasz z gotowej infrastruktury i obsługi specjalistów, a Ty możesz skupić się na produkcji i sprzedaży.

Przykład? Producent samochodów elektrycznych importuje baterie z Azji. Koszt jednej partii to kilka milionów złotych. Dzięki składowi celnemu nie musi płacić podatków i cła od całego transportu na raz, tylko od tej części, która trafia do montażu. Podobnie działa importer motocykli – zamiast opłacać cło za kilkaset sztuk od razu, rozlicza się dopiero wtedy, gdy konkretne motocykle trafiają do sprzedaży w salonach.

Składy celne w praktyce

Procedura wygląda prosto: towar trafia do składu celnego, gdzie może leżeć praktycznie bez ograniczeń czasowych.

Kiedy Twoja produkcja zgłasza zapotrzebowanie, składasz deklarację, odprawiasz tylko potrzebną partię i w ciągu kilku godzin komponenty są w fabryce. To mechanizm, który działa jak amortyzator w trudnych momentach – np. gdy zamówienia nagle rosną albo gdy łańcuch dostaw zostaje zaburzony.

Dzięki temu składy celne jako rozwiązanie dla branży motoryzacyjnej stają się fundamentem elastycznego zarządzania zapasami. Możesz szybko reagować na potrzeby rynku, a jednocześnie nie obciążać swojej firmy zbędnymi kosztami. A jeśli oprócz części importujesz także gotowe samochody lub inne produkty, możesz wprowadzać je na rynek dokładnie wtedy, gdy masz na nie klientów, bez wcześniejszego ponoszenia kosztów celnych.

Więcej na temat zarządzania zapasami pisaliśmy w tekście “Skuteczne zarządzanie zapasami, czyli biznes bez strat”.

Ile można zyskać?

Skala oszczędności zależy od wartości importowanych części. Firmy, które sprowadzają komponenty warte miliony, potrafią w ten sposób odroczyć płatności o wielkie kwoty, poprawiając swoją płynność finansową.

Przykładowo sprowadzasz 500 turbosprężarek do samochodów o wartości 2 000 zł każda. Łączna wartość dostawy to 1 mln zł. Przy cłach i podatkach na poziomie ok. 25% normalnie musiałbyś od razu zapłacić 250 000 zł. Korzystając ze składu celnego, rozliczasz należności tylko wtedy, gdy część trafia do fabryki lub do sprzedaży jako część zamienna. Dzięki temu 250 000 zł może pracować w Twojej firmie przez wiele miesięcy, a Ty masz swobodę wprowadzania komponentów do obrotu dokładnie wtedy, gdy są potrzebne.

Jak widzisz składy celne dają ogromne możliwości inwestycyjne – zamiast płacić cła od razu, możesz wykorzystać kapitał na rozwój produkcji czy badania nad nowymi technologiami.

Identycznie wygląda to w przypadku gotowych samochodów – importer luksusowych modeli może dzięki składowi celnemu odroczyć płatności, a środki w międzyczasie przeznaczyć np. na działania marketingowe zwiększające sprzedaż.

Przyszłość logistyki motoryzacyjnej

Korzystanie z zewnętrznych magazynów celnych to przykład na to, jak nowoczesny outsourcing usług logistycznych może poprawić działanie firmy. Zamiast inwestować w własne, drogie magazyny i zatrudniać specjalistów od procedur celnych, możesz skorzystać z usług wyspecjalizowanych partnerów.

Pozwala to firmom skupić się na swojej podstawowej działalności – w przypadku branży automotive na produkcji najwyższej jakości pojazdów lub sprzedaży części, a nie na zarządzaniu skomplikowanymi procedurami celnymi.

A jeśli szukasz składu celnego i profesjonalnej agencji celnej to zapraszamy do DTA. Od ponad 30 lat wspieramy przedsiębiorców w handlu międzynarodowym oferując kompleksowe usługi. Skontaktuj się z nami pisząc na adres magazyny@dta.com.pl