Zatrzymanie towaru przez urząd celny

Zatrzymanie towaru przez urząd celny - co to oznacza i co możesz zrobić

Zatrzymanie towaru przez urząd celny to sytuacja, która może spotkać każdego importera lub eksportera – niezależnie od doświadczenia i rodzaju sprowadzanych produktów. Choć zwykle budzi niepokój, nie musi oznaczać poważnych problemów.
Warto jednak wiedzieć, kiedy urząd celny może zatrzymać towar, jak wygląda cała procedura, jakie są możliwe scenariusze i co zrobić, by uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.

Ustawa sankcyjna - nowelizacja

Kiedy może dojść do zatrzymania towaru przez urząd celny?

Zatrzymanie Twojego towaru (a dokładniej – wstrzymanie zwolnienia towaru) może nastąpić na etapie odprawy celnej. Dokładniej –  zanim towar zostanie dopuszczony do obrotu (w imporcie) lub objęty procedurą wywozu (w eksporcie).

Celnicy analizują dokumenty, dane w systemie oraz wyniki analizy ryzyka. Jeśli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości co do poprawności zgłoszenia lub zgodności towaru z dokumentacją, urząd może wstrzymać zwolnienie przesyłki do czasu wyjaśnienia sprawy.

Dokumentacja celna

A jakie są najczęstsze powody zatrzymania towaru?

Zatrzymanie towaru przez urząd celny może nastąpić z różnych powodów. Najczęściej chodzi o nieprawidłowo wypełnione lub niekompletne dokumenty. Dokładniej – tu lista jest długa:

  • niekompletne lub błędnie wypełnione dokumenty (np. faktura handlowa, lista pakunkowa),
  • błędy w zgłoszeniu celnym (kod CN/HS, wartość celna, kraj pochodzenia),
  • brak numeru EORI importera lub eksportera, o którym więcej w artykule “Czym jest numer EORI i jak go uzyskać
  • brak wymaganych certyfikatów, pozwoleń lub deklaracji zgodności itp.,
  • rozbieżności pomiędzy opisem towaru a jego rzeczywistym stanem,
  • podejrzenie naruszenia przepisów o własności intelektualnej, bezpieczeństwie produktu lub wymogów sanitarnych i weterynaryjnych i innych,
  • towar objęty ograniczeniami lub zakazem przywozu/wywozu.

Warto też pamiętać, że celnicy współpracują z innymi instytucjami – jak sanepid, inspekcja weterynaryjna czy fitosanitarna – więc jeśli Twój towar wymaga dodatkowych certyfikatów, cała procedura może potrwać dłużej. Dlaczego? Bo każda nieścisłość może stanowić podstawę do weryfikacji zgodności z właściwymi przepisami.

Jak przebiega cała procedura?

W przypadku wstrzymania zwolnienia towaru urząd celny przekazuje informację bezpośrednio do Ciebie lub przedstawiciela celnego (agencji celnej), który proceduje odprawę w Twoim imieniu. Dowiesz się o przyczynie wstrzymania zwolnienia oraz otrzymasz informacje o wymaganych czynnościach, przykładowo o konieczności uzupełnienia dokumentacji.

Po przekazaniu wyjaśnień  i załączników do urzędu celno – skarbowego, ten  podejmuje decyzję o:

zwolnieniu towaru do obrotu lub wywozu – jeśli wszystko zostało wyjaśnione, albo

wszczęciu postępowania wyjaśniającego, jeśli stwierdzono istotne nieprawidłowości (np. zaniżoną wartość, błędne pochodzenie, brak pozwoleń).

W większości przypadków, gdy przedsiębiorca reaguje szybko i dostarcza wymagane dokumenty, towar zostaje zwolniony niezwłocznie.

Procedura naprawcza – dostosowanie towaru do wymagań i przepisów

Jeżeli w trakcie odprawy celnej okaże się, że towar nie spełnia wymagań formalnych lub technicznych, urząd może umożliwić zastosowanie tzw. procedury naprawczej.
To rozwiązanie pozwala usunąć niezgodności w dokumentacji lub w samym towarze.

Procedura naprawcza jest szczególnie przydatna, gdy:

towar nie posiada wymaganego oznakowania CE,

brakuje deklaracji zgodności lub dokumentacji technicznej,

brak instrukcji użytkowania w języku polskim,

produkt nie spełnia wymagań rynku UE, ale możliwe jest ich szybkie uzupełnienie lub korekta.

W takich przypadkach Twój towar może zostać skierowany do składu celnego, gdzie – pod nadzorem organu celnego – można wykonać działania naprawcze, takie jak:

oznakowanie towaru zgodnie z przepisami,

dołączenie brakujących instrukcji i dokumentów,

przepakowanie lub oznaczenie jednostek handlowych.

O tym, jakie działania naprawcze można przeprowadzić i w jakim zakresie, decyduje właściwa inspekcja lub organ nadzoru.

Dzięki temu importer może uniknąć kosztów zwrotu lub utylizacji towaru, a po zakończeniu procesu – towar zostaje dopuszczony do obrotu zgodnie z wymogami UE.

Więcej na temat procedury naprawczej przeczytasz w naszym artykule “Procedura naprawcza”. A jeśli Twój towar został zatrzymany na granicy skontaktuj się z nami, od ponad 30 lat wspieramy przedsiębiorców w handlu międzynarodowym.

Jak uniknąć zatrzymania towaru przez urząd celny?

Żeby uniknąć zatrzymania towaru przez urząd celny, musisz przede wszystkim zadbać o kompletną i poprawną dokumentację.

Upewnij się, że dane na fakturze, w zgłoszeniu celnym i liście przewozowym są spójne. Sprawdź, czy twoje towary są prawidłowo sklasyfikowane, opisane i posiadają wszystkie wymagane certyfikaty lub pozwolenia. Nie zapominaj też o aktualnych przepisach – zwłaszcza jeśli importujesz lub eksportujesz towary wrażliwe, takie jak żywność, chemikalia czy kosmetyki.

Najskuteczniejszym sposobem, by uniknąć problemów, jest współpraca z doświadczoną agencją celną. Jeśli skorzystasz z usług DTA, działającej na terenie całej Europy, zespół specjalistów zadba o to, by Twoje zgłoszenie było kompletne i zgodne z przepisami. Nasz agencja będzie też reprezentować Cię przed urzędem celnym i zadba, by cały proces odprawy przebiegał sprawnie i bez ryzyka zatrzymania.

WAŻNE! Wstrzymanie towaru przez urząd celny to w ramach odprawy celnej. Nie jest to kara ani sankcja, lecz element kontroli poprzedzający zwolnienie przesyłki.

Najczęściej wynika z drobnych braków lub nieścisłości w dokumentach albo z niezgodności towaru z przepisami (np. oznakowania CE).
Kluczem do szybkiego rozwiązania sytuacji jest sprawna komunikacja z agencją celną, natychmiastowe uzupełnienie dokumentacji i – w razie potrzeby – skorzystanie z procedury naprawczej.

Dzięki właściwej organizacji i współpracy z profesjonalnym przedstawicielem celnym większości takich sytuacji można skutecznie uniknąć.

Jeśli Twój towar został wstrzymany w trakcie odprawy celnej po przeprowadzonej kontroli i wymaga działań naprawczych skontaktuj się z nami.